Kommendanten för kung Songthams kungliga livgarde hette Yamada Nagamasa ยะมะดะ นะงะมะซะ (1590-1630). Det finns också källor som anger Yamadas födelseår till omkring 1585.
Yamada kan ha kommit till Ayutthaya 1611 eller 1612. Det enda officiella japanska fartyget som seglade från Nagasaki นะงะซะกิ i Japan till Siam anlände 1611. Han kan ju ha kommit hit på annat sätt, vilket en del källor påstår. Kanske ombord på ett portugisiskt fartyg. En källa säger att han seglade från Japan i januari 1612 ombord på ett handelsfartyg och att han anlände till Siam 10 veckor senare. Undervägs hade fartyget besökt flera hamnar.
(Yamada Nagamasa)
Yamada förstod att han snabbt måste behärska språket för att bli framgångsrik. Samtidigt såg han till att skapa ett nätverk med folk från andra nationer. Kyuemon Shiroi (Khio-emon Chiro-i) คิวเอมอน ชิโรอิ, som var ledare för den japanska kolonin i Ayutthaya tog honom under sitt beskydd. Yamada började sedan exportera djurhudar till Japan och han fyllde sedan sina fartyg med japanskt silver, hantverk i form av svärd, lackarbeten och papper av hög kvalitet som såldes i Ayutthaya. Snart hade han skapat sig en mindre förmögenhet och blivit välkänd.
Rollen som handelsman var dock inte tillräcklig för Yamada. Han tog liksom många andra japaner värvning i den siamesiska armén och deltog i strider mot burmesiska invasionstrupper som under den här tiden härjade i de norra delarna av riket. Yamada och hans japanska soldater från den japanska kolonin visade sin skicklighet under striderna och kom att spela en viktig militär roll under den här tiden. Då Yamada återvände till Ayutthaya blev han inviterad till Songthams palats där han belönades för sitt mod och sin lojalitet.
Kyuemon Shiroi reste förmodligen till Japan 1616 med en mindre siamesisk ambassad. Detta var i så fall den första ambassaden av sex som nådde Japan åren 1616, 1621, 1623, 1625, 1626 och 1629. Året 1619 är sista gången som Kyuemon Shiroi nämns i några källor och han kan möjligen ha återvänt till Japan någon gång mellan 1619 och 1621.
Yamada blev nu ny ledare för den japanska bosättningen (Ban Yipun) บ้านญี่ปุ่น i Ayutthaya. Året för detta bör ha varit 1621. Det finns också källor som säger att Kyuemon Shiroi var ledare för den japanska kolonin åren 1610-1617 och att Yamada tog över åren 1617-1630.
Japanerna och Yamada fick gradvis alltmer inflytande vid hovet och Yamada utnämndes till Phraya Senaphimuk พระยาเสนาภิมุข, eller Okya Senaphimuk ออกญาเสนาภิมุข. Året för utnämningen varierar i olika källor. Yamada var nu både en respekterad handelsman och soldat i kung Songthams livgarde. Européerna i Siam respekterade honom också som en god representant för kungadömet och diplomaterna i Nagasaki, som var ansvariga för shogunens internationella relationer, erkände honom som legitim representant för Japan i Ayutthaya.
Yamada Nagamasa påstås också ha hunnit med att verka som kaparkapten från 1620. Han ska ha attackerat och plundrat nederländska fartyg i och runt Batavia. Det finns berättelser om hur Yamada grävde ner sitt plundringsbyte på Australiens östkust, men detta verkar av olika skäl inte trovärdigt. Nederländarna noterade ändå att japanerna utmanade det nederländska Ostindiska kompaniets monopol.
Vänliga brev och gåvor utväxlades mellan kungen av Siam och shogunen av Japan och historiska källor talar om de ovan nämnda siamesiska ambassaderna till Japan. Yamada Nagamasa återvände 1624 till Nagasaki i Japan ombord på ett handelsfartyg lastat med djurhudar. Han stannade i Japan i tre år och återvände till Siam 1627 eller 1628.
Yamada hade ännu en gång rest till Japan med en siamesisk ambassad 1629, men han var snart tillbaka i Siam där han skulle bli inblandad i händelser vid hovet. Detta kan du läsa mer om längre fram. Den 2 december 2010 hade en film vid namn Yamada: The Samurai of Ayodhaya ซามูไร อโยธยา premiär. Filmen innehåller tyvärr en rad historiska felaktigheter och anger bland annat Yamadas dödsår till 1633.
(Yamada Nagamasas fartyg)
(Filmaffisch från filmen om Yamada)
Kartor från 1600-talet visar att den japanska bosättningen låg sydöst om Ayutthayas stadsmur på östbanken av Chaophrayafloden. Mittemot på västbanken låg den portugisiska bosättningen. Uppskattningsvis fanns det under japanernas storhetstid, omkring 1620, mellan 1 000 och 1 500 japaner i Ayutthaya. 1627 säger en källa att det fanns 400 kristna japaner i Ayutthaya.
Mina olika källor har högst varierande uppskattningar. Allt mellan 400 till 7 000! Invånarna i bosättningen bestod av en brokig samling handelsmän, kristna och arbetslösa samurajer som flytt efter att ha besegrats under strider i Japan tidigt på 1600-talet. Många av dem hade gift sig med siamesiska kvinnor.