Den 3 september 2012 inträffade en smitningsolycka som snart skulle få oerhört stor uppmärksamhet både i Thailand och internationellt. Den misstänkte smitaren var nämligen inte vem som helst utan sonen och arvtagaren till den stormrike Chaleo Yoovidhya เฉลียว อยู่วิทยา (Chaliao Yuwitthaya) (17 augusti 1923-17 mars 2012). Han hade listats som Thailands tredje rikaste person vid sin död och hans uppskattade förmögenhet uppgick då till 5 miljarder dollar.
Affärsmannen och investeraren Chaleo hade skapat den fantastiskt framgångsrika energidrycken Krathing Daeng กระทิงแดง, som introducerades i Thailand 1976. En österrikare vid namn Dietrich Mateschitz ดีทริช เมเทสซิทซ์ (20 maj 1944-22 oktober 2022), som tyckte att drycken hade botat hans jetlag, ingick ett partnerskap med Chaleo 1984 och 1987 introducerade man en exportversion av Krathing Daeng under namnet Red Bull.
(Chaleo Yoovidhya)
Red Bull är en översättning av det thailändska Krathing Daeng och borde egentligen översättas till Red Gaur. Det är nämligen inte två vanliga tjurar som är avbildade på logon utan två vildoxar av arten gaur.
Polismannen Wichian Klanprasert (Wichian Klanprasoet) วิเชียร กลั่นประเสริฐ hade tidigt på morgonen, då han körde på sin motorcykel, blivit påkörd bakifrån av en Ferrari เฟอร์รารี่ i hög hastighet och blivit släpad över hundra meter av bilen, innan bilföraren smet från platsen. Farten vid kollisionen uppskattades senare till 170 kilometer i timmen.
(Wichian Klanpraserts id-kort)
Läckande bromsvätska från den skadade bilen gjorde att man kunde spåra bilen ända hem till Vorayuth Yoovidhyas familjs muromgärdade hem. Det skulle visa sig att bilen hade körts av Vorayuth Yoovidhya (Worayut Yuwithaya) วรยุทธ อยู่วิทยา och att han hade både alkohol och kokain i blodet.
(Rekonstruktion av händelseförloppet då Vorayuths Ferrari körde in i motorcykeln)
Vorayuths advokat hävdade senare att Vorayuths höga alkoholhalt i blodet berodde på att han för att lugna sina nerver hade druckit då han återvänt hem efter olyckan för att berätta för sin familj om det inträffade. Angående kokainet menade Vorayuth att detta berodde på att han fått i sig detta via en medicin, då han varit hos tandläkaren!
Vorayuth hade från början hävdat att det var hans assistent och chaufför Suwet Hom-ubol (Suwet Hom-ubon) สุเวช หอมอุบล som kört bilen vid olyckan, men erkände senare att det var han själv som suttit bakom ratten. Suwet blev senare anklagad för att ha vittnat falskt. Hur det gick för honom vet jag inte på nuvarande tidpunkt. Polisen och överstelöjtnanten Pannaphol Nammueng (Phannaphon Nammueang) พรรณพล นามเมือง, som var en av utredarna, påstods dessutom ha uppmanat Suwet att ta på sig skulden för att ha kört bilen. Fallet skapade stor uppståndelse och upprördhet i Thailand.
En förundersökning inleddes om misstänkt fortkörning, smitning och vårdslöshet i trafik med dödlig utgång. Men trots en försäkran om att fallet skulle tas på allvar, av den dåvarande poliskommissionären Kamronwit Thoopkrachang, skulle det inte hända något på flera år. Under tiden fortsatte Vorayuth sitt jetset-liv till synes utan ånger.
Vorayuths advokater lyckades nämligen hela tiden skjuta upp Vorayuths kallelser till polisförhör och domstolsförhandlingar. Detta genom att hävda att Vorayuth var sjuk eller för upptagen med affärer utomlands. Detta skulle sedermera resultera i att preskriptionstiderna gick ut för de olika åtalspunkterna.
I september 2013 riktade partiledaren Chuwit Kamolvisit, från oppositionspartiet Rak Prathet Thai, hård kritik mot polisen för att de inte hade begärt en arresteringsorder mot Vorayuth. "Polisen gjorde ingenting och tillät en välhavande mans son att flyga iväg och titta på tävlingar i Formel 1 (Rot Sut Nueng) รถสูตรหนึ่ง i Singapore och sedan återvända till Thailand som om ingenting hade hänt," sade Chuwit.
"Åklagarmyndigheten hade berättat för polisen att den misstänkte inte hade infunnit sig då han kallats och att det fanns tecken på att han tänkte fly. Men det var fortfarande polisens skyldighet att begära en arresteringsorder av domstolen mot den misstänkte," sade Chuwit. "Polisen får inte ha dubbelmoral, en för en rik mans barn och en annan för en fattig mans barn. Polisen balanserar på en tunn tråd utan att bry sig om hur medborgarna känner sig," menade Chuwit.
Polisen och generalmajoren Suebsak Pansura (Suepsak Phansura) สืบศักดิ์ พันธุ์สุระ, som var kommendant vid huvudstadspolisens 5:e division hade bekräftat att Vorayuth vid den här tiden var i Singapore och han berättade också att Vorayuths advokat tidigare hade begärt uppskov för sin klients möte med rättvisan. Suebsak berättade också att Seksan Bangsombun เสกสรร บางสมบูรณ์ från Åklagarmyndigheten hade beordrat polisen att undersöka ett läkarintyg, som utfärdats till Vorayuth av ett sjukhus i Singapore, och som använts för att begära ytterligare uppskov.
Alla dessa turer hade gjort det möjligt för Vorayuth att slippa undan åtalet om fortkörning i samband med Wichians död då detta brotts ettåriga preskriptionstid nu hade gått ut.
I april 2017 var det åttonde gången som Vorayuth uteblev från domstolen för att ta del av anklagelserna mot honom. Som skäl angavs hans affärsåtaganden. Först den 28 april 2017 hade polisen bett brottmålsdomstolen om en arresteringsorder mot Vorayuth, men då hade han redan hunnit fly till Singapore där han övergav sitt privata jetplan.
Interpol bekräftade att Vorayuth hade lämnat Singapore den 27 april och den thailändska polisen begärde då hans thailändska pass skulle dras in, vilket också gjordes tidigt i maj. Den 28 augusti 2017 sattes Vorayuth upp på Interpols röda lista efter påtryckningar från den thailändska polisen om att han skulle arresteras.
Den 24 juli 2020 förklarade den thailändska polisöversten Sampan Luangsajjakul (Samphan Lueangsatchakun) สัมพันธ์ เหลืองสัจจกุล att alla åtal mot Vorayuth hade lagts ned efter uppmaning från Åklagarmyndigheten, men fallet kunde öppnas på nytt om det kom fram nya bevis. Någon närmare förklaring eller detaljer om varför fallet lagts ned presenterades inte.
Polisens vice talman överste Kissana Phathanacharoen (Kritsana Phatthanacharoen) กฤษณะ พัฒนเจริญ förnekade att familjen Yoovidhyas förmögenhet hade spelat någon roll i beslutet om nedläggningen av fallet. För många har nedläggningen av fallet kommit att symbolisera den djupgående korruptionen och ett system där de rika och mäktiga står över lagen i Thailand. Då nedläggningen av fallet blev känt kom ett ramaskri från allmänheten, omfattande kritik från thailändska akademiker och en rörelse för att bojkotta Red Bull-produkter och Twitterkontot #BossYoovidhya.
Den 27 juli 2020 rapporterades det att den thailändska polisen under general Chakthip Chaijinda hade påbörjat en internutredning om de märkliga turerna i fallet. Wichian Klanpraserts bror uttryckte sitt förakt över polisens arbete och sin frustration över hur rika och välbesuttna thailändare till synes kunde undgå straff. Men det skulle flera år senare visa sig att fallet inte var avslutat.
Det kan vara intressant att veta att Chakthip hade utsetts till ny nationell polischef då Somyot Poompanmoung gick i pension den 30 september 2015. Han skulle sitta kvar ända fram till sin pension den 30 september 2020.
Tisdagen den 27 februari 2024 valde Åklagarmyndigheten att åtala den tidigare nationelle polischefen Somyot Poompanmoung och sju andra personer inklusive Nate Naksuk (Net Naksuk) เนตร นาคสุข, som tidigare varit vice statsåklagare vid Åklagarmyndigheten. De åtalades för att ha försökt att rentvå Vorayuth som fortfarande befann sig utomlands. Alla tidigare försök att få honom utlämnad hade misslyckats.
Åtalet hade kommit till stånd efter rekommendation från National Anti-Corruption Commission (NACC). Prayut Chan-o-cha hade 2020 tillsatt en panel ledd av Wicha Mahakhun för att undersöka ärendet efter allmänhetens ilska över beslutet från juli 2020 att lägga ner samtliga åtal mot Vorayuth. Panelens slutsats blev att det fanns nya bevis och vittnen, vilket resulterade i NACC:s rekommendation. En av åtalspunkterna var ett försök att visa att Vorayuth hade kört betydligt långsammare vid olyckstillfället än tidigare uppskattat.
Som ett resultat av panelens undersökning hade Nate avskedats från chefsåklagarens kontor (OAG) 2022. Han hade trots detta varit berättigad till pension då hans tidigare yrkesverksamhet varit oklanderlig.
Wichas panel hade avslöjat maktmissbruk bland polisen och andra myndigheter vilket gjort att Vorayuth kunde undgå rättvisan. Enligt panelen hade flera höga poliser beordrat sina underlydande att ändra data som kunde hjälpa Vorayuth att undgå lagföring. Om detta inte var illa nog så rapporterades det att det förekommit flagranta försök från polisen att förringa panelens slutsatser så att de skyldiga inte skulle kunna bli straffade.
Bland de övriga som också riskerade straff fanns polisen och generalmajoren Thawatchai Mekprasertsuk (Thawatchai Mekprasoetsuk) ธวัชชัย เมฆประเสริฐสุข samt polisöversten Viradol Tabtimdee (Wiradon Thapthimdi) วิรดล ทับทิมดี som var en tidigare utredare vid Thong Los polisstation. Viradol var en av de som framlagt teorin om att bilen haft en väsentligt lägre hastighet vid olyckstillfället.
De övriga åtalade var; Åklagare Chainarong Saengthong-aram ชัยณรงค์ แสงทองอร่าม, Thanit Buakhiao ธนิต บัวเขียว, Chuchai Lertphongadisorn (Chuchai Loetphongadison) ชูชัย เลิศพงศ์อดิศร alternativt Phichai Lertphongadisorn (Phichai Loetphongadison) พิชัย เลิศพงศ์อดิศร och Saiprasit Kirdniyom (Saiprasit Koetniyom) สายประสิทธิ์ เกิดนิยม.
Enligt Åklagarmyndigheten skulle nu åklagare vid Crime Suppression Bureau (CSB) fortsätta med åtalen mot de sju anklagade. Enligt d7en ovan nämnda panelen behövde Åklagarmyndigheten och andra myndigheter i sin tur se till att liknande allvarliga händelser inte kunde inträffa i framtiden och se över och ändra preskriptionstiderna i fallet med Vorayuth.
Polisen behövde också återuppta sina försök att få Vorayuth utlämnad och be Interpol om hjälp, vilket var nödvändigt för att återupprätta den kungliga thailändska polisens skadade rykte.
Wacharin Phanurat (Watcharin Phanurat) วัชรินทร์ ภาณุรัตน์, som var vice talesman för chefsåklagarens kontor (OAG), berättade måndagen den 26 augusti att de allmänna åklagarna hade kallat in de åtta misstänkta i samband med smitningsolyckan för förhör torsdagen den 29 augusti. De skulle sedan ställas inför rätta i den centrala domstolen för korruption och vanskötsel (San Aya Khadi Thucharit Lae Prapruettimit Chop Klang) ศาลอาญาคดีทุจริตและประพฤติมิชอบกลาง. Wacharin förväntade att rättsärendet skulle vara klart inom ett år.
Du kan läsa mer om den centrala domstolen för korruption och vanskötsel i det kommande avsnittet ”Militären tar över,” artikeln ”Thailand får en korruptionsdomstol (30 september 2016).”
Flera åtalspunkter hade redan avskrivits då preskriptionstiden för brotten löpt ut. Åtalet om fortkörning hade gått ut 2013 och åtalet om smitning hade gått ut 2017. Den enda åtalspunkt som återstod var vårdslöshet i trafik med dödlig utgång som kan resultera i ett straff på 10 års fängelse och som har en preskriptionstid på 15 år. Preskriptionstiden för denna åtalspunkt löper ut 2027.