Ayutthaya - Ayutthaya och kontakterna med väst
Highslide JS
Kung Narais palatsruin i Lopburi
Kung Chai (r. 1656)-Kung Si Suthammaracha (r. 1656)-Kung Narai (r. 1656-1688)

Kung Prasat Thongs regeringstid kan sammanfattas som en olycksdrabbad period med en rad revolter och mord. På det fredliga planet hann han dock med att utvidga det kungliga palatset med några vackra byggnader. Van Vliet berättar också skrivit att Prasat Thong lät stifta många lagar och att han ibland personligen avrättade fångar.

Prasat Thong dog den 7 augusti 1656 och lämnade efter sig en yngre bror och många söner och döttrar. På sin dödsbädd hade Prasat Thong utsett sin äldste son, kung Chai (Somdet Chao Fa Chai) สมเด็จเจ้าฟ้าไชย (r. 1656) till sin efterträdare. Han är också känd som Somdet Phra Sanphet VI สมเด็จพระสรรเพชญ์ที่ 6.

En källa säger så här om hans trontillträde: "Med beväpnade män erövrade han palatset och besteg tronen." Men kung Chai hann i princip bara provsitta tronen mellan den 7 och 8 augusti!

Chai blev nämligen omedelbart arresterad av Prasat Thongs yngre bror, med hjälp av Chais yngre halvbror prins Narai, som var född 1632. Chai blev sedan avrättad enligt ”säckmetoden,” vid Wat Khok Phraya.

Denne farbror till den mördade kungen blev till kung Si Suthammaracha (Somdet Phra Si Suthammaracha) สมเด็จพระศรีสุธรรมราชา (r. 8 augusti-26 oktober 1656). Han är även känd som Somdet Phra Sanphet VII สมเด็จพระสรรเพชญ์ที่ 7.

Narai var född den 16 februari 1633 och hans mamma var en dotter till den tidigare kung Songtham och hon är känd som Phra Nang Sirithida พระนางสิริธิดา.

Kung Si Suthammaracha utnämnde prins Narai till uparat och han bosatte sig i det som kallas Främre palatset eller Frontpalatset (Wang Na) วังหน้า. Mer formellt heter palatset Phra Ratchawang Bowon Sathan Mongkhon พระราชวังบวรสถานมงคล.

Si Suthammaracha var uppenbart en amorös man som visade stort intresse för prins Narais syster, prinsessan Rajakalayani (Phra Ratchakanlayani) พระราชกัลยาณี (1636-?). Han skall ha beordrat sina soldater att omringa hennes residens och sedan själv ha tagit sig in.

Men prinsessan hade innan dess fått hjälp med att bli utsmugglad i ett skåp eller boklåda, gömd under buddhistiska skrifter. Efter sin flykt klagade hon hos sin bror över det sätt som hon behandlats på av kungen.

Narai skall ha blivit rasande och i oktober 1656 samlade han sina anhängare för en attack på det kungliga palatset. Han fick hjälp av en grupp japaner bosatta i Siam, malajer från Pattani och uppenbart också av persiska muslimer.

Andra källor talar om 40 japanska officerare, mon, javaneser, muslimska cham och persiska muslimer.

Efter ett inledande bråk med Narai inne på palatsområdet flydde Sutthamaracha in i palatset, men han släpades snart ut därifrån och fördes till Wat Khok Phraya där han blev avrättad enligt ”säckmetoden.”

En annan källa säger att kung Sutthamaracha sårades i ryggen under attacken, men att han lyckades fly. Några dagar senare blev han dock infångad och avrättad.

Narai var född 1633 och var därmed omkring 23 år gammal då han blev till krönt som kung Narai (Somdet Phra Narai) สมเด็จพระนารายณ์ (r. 26 oktober 1656-11 juli 1688). Han är även känd under titeln Somdet Phra Ramathibodi III สมเด็จพระรามาธิบดีที่ 3.

Omständigheterna kring Narais kupp är inte helt enkelt att reda ut och en källa säger att Narai förgäves hade bett holländarna om hjälp att erövra tronen redan i augusti.

En persisk källa, skriven 30 år senare, bekräftar att perser hade en framträdande roll vid tronskiftet. Här nämns också att en av kungens första handlingar som regent var att utse en perser till premiärminister, som senare ersattes av en annan perser. Återigen spelade utlänningar en stor roll i tronstriderna.

Den senare persiske premiärministern införde med tiden en persisk vaktstyrka på 200 man, som liknade den japanska vakten under kung Ekathotsarots regeringstid. (Se den tidigare artikeln ”Perserna i Ayutthaya.”)

Två kungars våldsamma död på tre månader hade skapat oro i riket och det är högst troligt att Narai inte kände sig helt säker på sin tron. Han hade heller inte varit kung länge då två av hans yngre bröder anklagades för att ha planer om att mörda honom. De blev båda avrättade och avrättningar av misstänkta blev under en tid vanligt förekommande.

Narai var djupt förälskad i sin amma (barnjungfru), som lär ha varit en prinsessa vid namn Amphai (Mom Chao Amphai) หม่อมเจ้าอำไพ. Hon blev senare djupt religiös och bodde under sina sista år nära ett tempel och blev känd som moderprinsessan av Wat Dusit (Chao Mae Wat Dusit) เจ้าแม่วัดดุสิต.

Kung Narai ville, liksom sina företrädare, slå vakt om sin ställning som ”överhandelsman." Han utövade därför en strikt kontroll över de utländska handelsmännen. Alla skepp som kom till riket skulle ankra vid Paknam i Chaophrayas mynning och där undersökas och det skulle betalas tull. Kungen hade dessutom förköpsrätt på allt gods och detta inbringades naturligtvis billigt och såldes med stor profit.

Det som kungen inte själv ville ha fick handelsmännen dock sälja. Profiten för handelsmännen måste därför ha blivit reducerad, men den har uppenbart varit tillräckligt stor med tanke på det stora antal fartyg som anlöpte Ayutthaya.

Den minister som de utländska handelsmännen kom mest i kontakt med var finansministern, Chaophraya Phrakhlang เจ้าพระยาพระคลัง, som blev känd bland européerna som Barcalon. Namnet är högst troligen en portugisisk förvrängning av titeln Phrakhlang.

Under Narais regeringstid blev Ayutthaya en verkligt kosmopolitisk stad med stor internationell betydelse. Historiker hävdar att den under en kort tid var världens största stad med en folkmängd som vida översteg Paris ปารีส och även Londons vid samma tid. Ayutthaya nämns som en miljonstad.

Engelska besökare ansåg faktiskt att London och Ayutthaya var jämbördiga och då är det lätt att tro att Ayutthaya faktiskt kan ha varit mera storslaget än London.

Det gick att segla uppför Chaophraya ända upp till Ayutthaya och i stadens hamn var det ett myller av fartyg, av alla slag, från alla delar av världen.

Att idka handel låg inte för siameserna. En siamesisk man skulle vara munk, krigare, bonde eller tjänsteman. Affärer överläts åt kineserna och indierna som invandrat i stort antal. Speciellt fanns det många kineser. Än idag är det dessa som i huvudsak bedriver butikshandel och många kineser har uppnått en mycket stark finansiell ställning.

Den totalt enväldige monarken utövade en noggrann kontroll över alla utlänningar. De tilläts inte bosätta sig innanför stadsmurarna, utan varje nation bildade sitt eget lilla samhälle utanför.

Men utlänningarna hade som omtalat stor ekonomisk frihet och även full religionsfrihet och till och med missionsverksamhet var tillåten. Missionärerna hade dock ingen större framgång i sina försök att omvända buddhister till katolicismen. 


Stavningsvarianter och alternativa regeringstider;

Chai; Chao Fa Jai, Chao Fah Chai, Fachai.
Alternativ regeringstid för Chai; 1655-1656.

Sanphet VI; Somdet Phra Chao Sanphet VI สมเด็จพระเจ้าสรรเพชญ์ที่ 6.

Si Suthammaracha; Phra Si Suthammaracha Thirat พระศรีสุธรรมราชาธิราช, Si Suthammaracha, Si Suthum Racha, Somdet Phra Sri Suthammaracha, Somdet Phra Sri Suthammaratcha, Srisutammaraja, Sri Sutammaraja, Sri Suthammaraja, Srisutammaraja.
Alternativ regeringstid för Si Suthammaracha; 8 augusti-25 oktober 1656.

Sanphet VII; Somdet Phra Chao Sanphet VII.

Phra Nang Sirithida; Phra Nang Sirithida Phra Ratcha Thewi พระนางสิริธิดา พระราชเทวี.

Phra Ratchawang Bowon Sathan Mongkhon; Phra Ratcha Wang Bowon Sathan Mongkhon.

Rajakalayani; Phra Ratcha Kanlayani, Sri Chulalok.

Narai; Narai Maha Raj, Narain Maharaj, Narayana, Somdet Phra Narai Maha Raj, Somdet Phra Narai Maha Rat สมเด็จพระนารายณ์มหาราช.

Somdet Phra Ramathibodi III; Somdet Phra Ramthibodi Sanphet สมเด็จพระรามาธิบดีศรีสรรเพชญ.

Amphai; Mom Chao Ying Bua หม่อมเจ้าหญิงบัว.

Wat Dusit; Wat Dusitaram Woravihan วัดดุสิดารามวรวิหาร. Gammalt namn Wat Sao Prakhon วัดเสาประโคน.

Chaophraya Phrakhlang; Chao Phraya Phra Khlang.

Barcalon; Barcalong, Barcelon, Berguelang, Oya Berkelang.

Denna artikel senast uppdaterad: 2017-10-15, 15.07
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.