Souvanna Banlang dog 1486 i Lan Xang och blev därmed endast omkring 30 år gammal. Han efterträddes av sin bror som var exkung Chakkaphat Phaen Phaeos sjätte son. Han är känd som La Sen Thai (La Saen Thai) หล้าแสนไท (r. 1486-1496) och hade innan han blev kung varit guvernör i Nong Khai. Hans äldre bror Souvanna Banlang hade inte lämnat några barn efter sig.
La Sen Thai levde i fred med sin granne Dai Viet (Vietnam) och hade goda förbindelser med Ayutthaya. Han ägnade mycket av sin tid åt religiösa och juridiska frågor och bidrog till buddhismens spridning genom byggande av olika monument.
La Sen Thai efterträddes av sin minderårige son Somphou (Chomphu) ชมพู (r. 1496-1501), som var född 1486. Somphou dog oväntat 1501 och efterträddes av den tidigare förmyndarregenten Visoun (Phra Chao Wichunlarat) พระเจ้าวิชุลราช (r. 1501-1520). Visoun var född 1465 och var den tidigare kungen Chakkaphat Phaen Phaeos sjunde son.
Visoun hade utsetts till guvernör i Vientiane 1480 och till chefsminister 1491. Han tjänade därefter som regent för sin minderåriga brorson 1495-1497, som han sedan lät avsätta och utropade sig själv till kung 1500. Han besteg tronen och kröntes 1501. Hans regeringstid var välmående och fredlig och han lät bygga ett stort antal tempel och monument, inklusive Wat Visoun (Wat Wisun) วัดวิชุล, som han byggde för att hysa buddhastatyetten Phra Bang, som hade funnits i Vientiane sedan 1359. Ett antal viktiga religiösa texter och litterära verk skrevs eller översattes till lao under hans regeringstid. Han dog i Vientiane 1520.
Visoun efterträddes i sin tur av sin son Phothisarath (Phothisalarat) โพธิศาละราช (r. 1520-1547). Phothisarath var född 1505 och därmed omkring 15 år gammal vid sitt trontillträde. Det finns också källor som säger att han var född 1501.
1531 revolterade Muang Phuan mot kung Phothisarath men han lyckades slå ner upproret två år senare. Under 1500- och 1600-talet förblev Muang Phuan en del av Lan Xang.
Phothisarath, som var en hängiven buddhist, försökte utrota animismen och tron på trolldom som existerade sida vid sida med buddhismen. Resultatet kan betraktas som tämligen misslyckat. Än i dag finns det starka inslag av animism i tron. Ibland sägs det att Phothisarath var den förste laotiske kungen som bosatte sig i staden Vientiane, som låg närmare handelsvägarna mellan Dai Viet (Vietnam) och Ayutthaya. Detta sägs ha skett 1533, men Xiang Thong (Luang Prabang) fortsatte att vara den officiella huvudstaden.