Forntid - Thailand och omkringliggande länder före och under taifolkens ankomst
Hariphunchai

Monfolket hade bildat en utlöpare till Dvaravatiriket i norr, med centrum omkring dagens Lamphun och Chiang Mai. Riket, som kallades Hariphunchai, kan ha grundats av religiösa män på mitten av 700-talet eller tidigt på 800-talet.

I ärlighetens namn finns det väldigt varierande tidsangivelser för Hariphunchais grundande. Det finns källor som är så specifika att de anger tiden för grundandet till den 19 februari 661 och andra säger 654. Men källorna är ofta överens om att det handlade om före detta munkar som grundare. Men att staden grundats på 600-talet är numera starkt ifrågasatt av många historiker och har ändrats till runt 750. En källa säger 769.

Anledningen till expansionen var, enligt taikällor, buddhistisk mission. Hariphunchai hade nära kontakt med Lopburi i söder och skall ha hänvänt sig till den buddhistiske regenten här för att be om en regent.

Denne skickade då sin dotter som begav sig till Hariphunchai, med ett stort följe mon, och etablerade en dynasti som skulle vara fram till mitten av 1000-talet. Denna mystiska drottnings namn var Camadevi (Phra Nang Chammathewi) พระนางจามเทวี och hon skall ha bosatt sig i Lamphun. Enligt Chiang Mais krönika (Tamnan Phün Müang Chiang Mai) ตำนานพื้นเมืองเชียงใหม่ regerade hon här i 50 år och dog 92 år gammal.

En kung vid namn Vilanga (Khun Wilangkha) ขุนวิลังคะ, från lawafolkets kungarike, anföll Hariphunchai med 80 000 man, men blev besegrad. Men Camadevi skall ha låtit sina två söner gifta sig med lawakungens två döttrar och skapade därigenom en allians mellan de två rikena.

Så här berättar en legend om kung Vilanga och Camadevi;

Då Vilanga upptäckte hur vacker Camadevi var ville han ha henne som sin hustru. Detta såg Camadevi på med avsmak, men istället för att oartigt avslå Vilangas frieri erbjöd hon honom att tävla om hennes gunst, i vad hon trodde var en oöverkomlig uppgift för honom.

Tävlingen gick ut på att Vilanga skulle kasta sitt spjut från toppen av Doi Suthep ดอยสุเทพ ända in i staden Hariphunchai, vilket motsvarade en distans på över 24 kilometer. Skulle han lyckas med detta skulle Camadevi acceptera att gifta sig med honom.

Vilanga blev överförtjust, eftersom spjutkastning var hans specialitet, och han accepterade därför utmaningen. Han skulle få två försök på sig. Vilangas första försök hamnade just utanför Hariphunchais stadsmur och Camadevi blev orolig.

Hon bestämde sig därför för att använda sig av list för att undgå ett giftermål med Vilanga. Därför tillverkade Camadevi en hatt, eller mössa, gjord av tyg från hennes underkläder och lät skicka den till Vilanga. Hon lät meddela Vilanga att gåvan var ett bevis på hennes aktning för honom och en maskot som skulle ge honom tur. Vilanga tolkade detta som ett tecken på Camadevis kärlek och tog gladeligen på sig hatten inför sitt andra kast.

Men hatten fungerade som Camadevi hade förväntat sig och genom att placera Camadevis ”kvinnliga orenheter” på sitt huvud försvann hans styrka. Hans andra kast hamnade därför bara vid Doi Sutheps fot.

Vilanga förstod nu att han besegrats genom förräderi och begav sig mot Hariphunchai med en armé för att tilltvinga sig Camadevi med våld. Men Camadevi samlade ihop en egen armé och skickade i väg sina numera vuxna söner på en elefant för att duellera med Vilanga. Duellen blev också av och sönerna besegrade honom. Vilanga retirerade och dog senare med brustet hjärta på Doi Suthep där han förvandlades till en ande.

Camadevi lär ha haft med sig en berömd Buddhastatyett till Hariphunchai, Kristallbuddhan (Phra Se Tang Khamani พระเสฅังคมณี eller Phra Kaeo Khao พระแก้วขาว), som du kommer att få höra mera om längre fram. Kristallbuddhan som är en av Thailands heligaste buddhastatyetter finns i dag i templet Wat Chiang Man วัดเชียงมั่น i Chiang Mai.


(Kristallbuddhan)

Se även "Sukhothai och Lan Na," "Lan Na och Laos tidiga historia," artikeln "Mangrai erövrar Hariphunchai 1281."

Både under och efter denna mondynasti betraktades Hariphunchai som ett kulturellt och religiöst centrum vartill buddhistmunkar reste för studier.

Palikrönikan Camadevivamsa (Tamnan Chammathewiwong) ตำนานจามเทวีวงศ์ handlar om hur Hariphunchai grundades av Camadevi och om hennes efterträdare de kommande 500 åren. Krönikan, som daterats till omkring 1410, skrevs av en buddhistmunk från Lan Na. Hans namn var Phra Bodhirangsi Mahathera (Phra Phothirangsi Maha Thera) พระโพธิรังษี มหาเถระ.

I den föregående artikeln "Angkor och Lopburi" har jag skrivit om att Hariphunchai attackerade Lopburi omkring 1002.


Stavningsvarianter;

Camadevi; Cama, Chamadevi, Chamthewi, Chamdevi, Chama Dewi, Chamadevi, Channa Devi, Channadevi, Jamadevi, Jamathewi, Jam Thewi, Phanangjamatevi, Phra Nang Cham Thewi.

Vilanga; Khun Luang Wilangkha ขุนหลวงวิลังคะ, Khun Luang Wirangkha ขุนหลวงวิรังคะ, Malangka มะลังกะ, Pho Khun Luang Wilangkha พ่อขุนหลวงวิลังคะ, Viranga.

Kristallbuddhan; Phra Sae Tang Kamani, Phra Se Tang Khammani, Phra Kaeo Khao.

Wat Chiang Man; Wat Chiang Mun.

Camadevivamsa; Chamadevi Vamsa, The Chamadevivongs, The Legend of Queen Cama.

Phra Bodhirangsi Mahathera; Phra Mahathera Bodhiramsi.

Denna artikel senast uppdaterad: 2019-11-25, 13.40
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.