Forntid - Thailand och omkringliggande länder före och under taifolkens ankomst
Legenden om Camadevi och kung Vilanga

Innan jag berättar legenden om Camadevi måste jag informera om att det finns en rad varianter och detaljer som skiljer sig åt i de olika versionerna. Jag kan omöjligen ta med alla varianter, men har försökt välja ut de vanligaste.

Enligt en variant av legenden om Camadevi var hon slående vacker och en kung vid namn Vilanga (Khun Wilangkha) ขุนวิลังคะ, från lawafolkets kungarike, fick höra talas om hennes skönhet. Han lät därför skicka en hög ämbetsman, ledsagad av 500 man, till Hariphunchai för att be om hennes hand. Men Camadevi skall bryskt ha avvisat kungens förslag.

Kung Vilanga, som hade förväntat sig ett positivt svar, blev rasande och lät samla ihop en 80 000 man stark armé och började marschera mot Hariphunchai. Han lät återigen skicka en budbärare till Camadevi, som ännu en gång frågade om hon ville gifta sig med Vilanga. Men svaret blev det samma som sist.

En annan variant av legenden säger att Camadevi skall ha berättat att hon var gravid för att undgå omedelbara fientliga handlingar. Hon hade blivit gravid redan innan hon lämnade Lopburi och hennes man där hade uppenbart blivit munk och gått i kloster. Camadevi svarade att hon först ville föda barnet och låta det bli avvänjt innan de kunde gifta sig.

Det visade sig sedan att Camadevi blev mor till de tidigare omtalade tvillingpojkarna Anantayot och Mahantayot. Då de fyllt åtta år vägrade Camadevi fortfarande att avvänja dem vilket innebar att Vilanga ännu inte kunde gifta sig med henne.

Vilanga hade nu tröttnat på ursäkterna och attackerade staden Hariphunchai för att erövra sin brud med våld. Vilangas soldater lyckades forcera stadens vallgravar och ta sig upp på stadsmuren då Camadevis två söner kom till undsättning.

De två red på en extraordinär elefant som tvingade Vilangas elefant att backa och det skrämda djuret rusade ut genom stadens norra port. I samband med detta kom Vilanga i kläm mellan sin elefant och stadsmuren och han bröt sitt ben.

Tyvärr dog tvillingbrödernas fantastiska elefant kort tid därefter, vilket fick Vilanga att bestämma sig för en ny attack på Hariphunchai. I ett försök att hålla Vilanga stången bad Camadevi om en vapenvila och gav honom en uppgift som hon trodde var omöjlig för honom att uppfylla.

Camadevi lovade nämligen att gifta sig med honom om han kunde kasta ett spjut från toppen av berget Doi Pui ดอยปุย till vilken som helst plats innanför Hariphunchais stadsmur. Det handlade om ett avstånd på omkring 30 kilometer! I andra varianter av legenden var det från berget Doi Suthep som spjutet skulle kastas och avståndet var då bara dryga 24 kilometer!

Vilanga som nu åtrådde Camadevi än mer accepterade med glädje hennes utmaning, då spjutkastning var hans specialitet. Han samlade därefter alla sina övernaturliga krafter och begav sig upp på berget för att testa sin förmåga. Enligt avtalet skulle Vilanga få tre försök. Andra varianter säger två!

Hans första kast blev enormt kraftfullt och spjutet landade alldeles strax utanför Hariphunchais stadsmur. Detta skrämde upp Camadevi så mycket att hon bestämde sig för att använda sig av list och magi för att förhindra ett nytt längre kast.

Under tiden som Vilanga vilade inför sitt andra kast lät Camadevi tillverka en hatt, eller mössa, gjord av tyg från hennes underkläder och skickade den till Vilanga. Hon lät meddela Vilanga att gåvan var ett bevis på hennes aktning för honom och en maskot som skulle ge honom tur. Vilanga tolkade detta som ett tecken på Camadevis ömsesidiga kärlek och tog stolt på sig hatten inför sitt andra kast.

Hatten fungerade precis som Camadevi hade förväntat sig och genom att Camadevis ”kvinnliga orenheter” hamnade på Vilangas huvud försvann hans övernaturliga styrka. Hans andra kast hamnade därför bara vid bergets fot. Hans tredje och sista kast blev så dåligt att vinden fångade spjutet, som for tillbaka som en bumerang, och genomborrade hans hjärta.

Vilanga blev sedan begravd på toppen av ett närliggande berg med ansiktet mot Hariphunchai. Detta så att han efter sin död skulle kunna blicka mot sin älskade i Hariphunchai. Med Vilanga försvann också lawarikets självständighet.

I en mindre romantisk version skall Vilanga, då han förstod att han besegrats genom magi, ha begett sig mot Hariphunchai med en armé för att tilltvinga sig Camadevi med våld. Men Camadevi samlade ihop en egen armé och skickade i väg sina numera vuxna söner för att utmana Vilanga på en elefantduell. Vilanga besegrades av sönerna och han retirerade och dog senare med brustet hjärta på Doi Suthep där han förvandlades till en ande.

Det finns också en variant som berättar att Camadevi, efter Vilangas första monsterkast, i stället för en hatt gav honom betelnötter där hon smetat mensblod på bladen som nöten lindades in i. Detta hade i sin tur samma effekt som hatten.

Ytterligare en variant talar om att Camadevi tillverkade en turban till Vilanga av tyg från sin sarong, som också den innehöll rester av mensblod.

En källa säger att Camadevi skall ha låtit sina två söner gifta sig med två döttrar till Vilanga och att detta hade möjliggjort en allians mellan de två rikena.


Stavningsvarianter;

Vilanga; Khun Luang Wilangkha ขุนหลวงวิลังคะ, Khun Luang Wirangkha ขุนหลวงวิรังคะ, Malangka มะลังกะ, Pho Khun Luang Wilangkha พ่อขุนหลวงวิลังคะ, Viranga.

Doi Suthep; Dawi Sutep, Doi Sutep.

Denna artikel senast uppdaterad: 2020-09-13, 11.40
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.