Nutid - Militären tar över
Highslide JS
Det kommande järnvägsnätet i Thailand
Arbetet med höghastighetsjärnvägarna inleds (23 augusti 2016)

Efter ett långt dröjsmål verkade det som om det skulle börja hända i slutet av 2016 angående den sino-thailändska höghastighetsjärnvägen.

Kabinettet gav tisdagen den 23 augusti 2016 klartecken till ett ramavtal om samarbete mellan de thailändska och de kinesiska regeringarna för att bygga höghastighetsjärnvägar från Map Ta Phut till Nong Khai och från Bangkok till Kaeng Khoi แก่งคอย i provinsen Saraburi.

Sträckan Bangkok-Nakhon Ratchasima var den sträcka som skulle byggas i den första etappen.

Projektet i sin helhet handlade om en dubbelspårig sträcka på sammanlagt 837 kilometer, med en standardiserad spårvidd på 1.435 meter.

Sträckan Bangkok-Kaeng Khoi kommer att bli cirka 250 kilometer lång med en investeringskostnad på omkring 170-190 miljarder baht.

Denna artikel senast uppdaterad: 2019-03-23, 15.53
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.