Sukhothai och Lan Na - Laos tidiga historia
Highslide JS
Hemsidesförfattaren och hans sambo på Krukslätten i Laos
Prins Fa Ngum

Innan Fa Ngiao blev kung i Mueang Sava blev han inblandad i en rad kupper och kuppförsök och 1330 skickade han två av sina sex söner till ett buddhistiskt kloster utanför mongolernas räckvidd. De två bröderna kidnappades emellertid 1335 och fördes till Angkor. I Angkor regerade då den kambodjanske kungen Jayavarman IX, vars rike accepterat mongolisk suveränitet sedan 1285. Den yngre brodern av de två hette Fa Ngum (Chao Fa Ngum) เจ้าฟ้างุ่ม och det finns en rad olika berättelser och versioner om hans tidiga liv.

En version talar om en son till laoregenten Thao Phi Fa i Mueang Sava, som tvingats fly till exil i Kambodja. När han befann sig här födde hans fru en son som skulle bli känd under namnet Fa Ngum. En del källor hävdar att han föddes 1316 och andra säger 1319. Enligt andra källor, som skiljer sig något från ovanstående, skulle Thao Phi Fa ha utvisats ur riket efter att ha förfört en av sin fars fruar. Fa Ngum skulle då redan ha varit född och både pappan och sonen flydde till Angkor.

Enligt ytterligare en annan version hade Fa Ngum som liten skickats i väg på en flotte från Mueang Sava eftersom han som nyfödd redan hade tänder i munnen. Och inte nog med det. Han hade utrustats med hela 33 stycken, vilket ansågs vara ett dåligt omen. Fa Ngum togs emellertid om hand av en munk som senare förde honom till hovet i Angkor.

Flottvarianten finns det ytterligare en version av; Då Fa Ngum var 23 år gammal lämnade han ett Mueang Sava drabbat av palatsintriger mellan olika fraktioner. Detta som ledare för en grupp lojala vänner, ämbetsmän, soldater och tjänare som sammanlagt bestod av 33 personer. De seglade söderut på sina flottar och vid forsarna vid Li Phi หลี่ผี nära Champa Nakhon (Champasak) gjorde prins Fa Ngum ett uppehåll. Här stannade han för att studera hos en lärd munk vid namn Maha Pasaman พระมหาปาสมัน innan han så småningom hamnade vid Angkors Thoms hov.

Hur det nu än var så är alla källor överens om att Fa Ngum befann sig en längre tid vid Angkors hov och att han sedermera gifte sig med en khmerprinsessa vid namn Keo Kang Ya (Nang Kaeo Keng Ya) นางแก้วเกงยา. 1343 eller 1344 skall det ha utbrutit en tronstrid i Mueang Sava.

Vid den här tiden hade khmerimperiet tappat styrka. Detta berodde förmodligen på en pestepidemi och en allt större invandring av taifolk in på khmerernas tidigare territorium. De båda tairikena Lan Na och Sukhothai hade etablerat sig och vid Chaophrayafloden skulle snart ett nytt rike växa fram. Detta rike skulle bli känt som Ayutthaya.

Khmererna ville säkert ha en vänlig buffertstat i ett område de inte längre kunde kontrollera med sin minskade militära styrka. Därför fick prins Fa Ngum 1349, eller omkring 1350, en 10 000 man stark armé och 500 elefanter till sitt förfogande av den kambodjanske kungen. Detta för att kunna göra anspråk på tronen i Mueang Sava.

I början av 1351 påbörjade Fa Ngum sina fälttåg uppför Mekongfloden. Han kuvade först området vid Champasak i södra nuvarande Laos. Därefter kuvade han Khammouane och Khamkeut i mellersta Laos. Från sin position här begärde han hjälp från Vientiane för att attackera Mueang Sava, men Vientiane vägrade.

Här talar en del källor om föregångaren till Vientiane, som var de tidigare nämnda tvillingstäderna Vieng Chan och Vieng Kham. Det finns ytterligare en legend som berättar hur Fa Ngum erövrade det som senare skulle bli Vientiane. Den legenden har jag valt att berätta i den kommande artikeln ”Vientianes tidiga historia.”

En landsflyktig prins och blivande regent från riket Muang Phuan (Xiang Khouang) erbjöd sig nu att hjälpa Fa Ngum och erkände sig samtidigt som vasall till honom. Enligt mina källor skall han ha gjort detta för att ta över tronen i Muang Phuan och för att få skydd mot vietnameserna i Dai Viet. Fa Ngum accepterade erbjudandet och tillsammans marscherade de upp för att säkra Muang Phuan. Prinsen störtade sin egen far och blev till Muang Phuans tjugofjärde regent. Han är känd som Chao Khiao Kham Yo เจ้าเขียวคำยอ (r. 1352-1402).


(Krukor på krukslätten i Xiang Khouang)

Efter att Chao Khiao Kham Yo hade tagit makten i Muang Phuan bad Fa Ngum honom om hjälp med att kriga mot Souvanna Khamphong i Mueang Sava och andra fiender i området. Fa Ngum fick emellertid inte den hjälp han begärde och invaderade därför Muang Phuan ännu en gång och förde bort två av Chao Khiao Kham Yos döttrar. Förmodligen som en slags gisslan.

Hur Fa Ngums framgångar ägde rum tidsmässigt och i vilken kronologisk ordning är litet oklart och en av mina källor säger att Fa Ngum sedan intog Xam Neua (Sam Nuea) ซำเหนือ och flera andra mindre städer som erövrats av Dai Viet. Till sist började Fa Ngum erövra området vid Mueang Sava.

Dai Viet som oroades över sin södra granne Champa försökte få till stånd en klar gräns mellan Fa Ngums rike och sitt eget rike och den Annamitiska bergskedjan (Thueak Khao Annam) เทือกเขาอันนัม blev en naturlig barriär mellan de två kungarikena. Både kulturellt och geografiskt.

Fa Ngum fortsatte nu sina erövringar mot ett område utmed Röda flodens och Svarta flodens dalgångar. Detta område skulle senare blir känt som Sip Song Chau Tai (Sipsong Chu Thai) สิบสองจุไทย. Under sina erövringar hade Fa Ngum samlat en ansenlig militär styrka och han drog nu ner nedför floden Nam Ou (Nam U) น้ำอู för att attackera Mueang Sava.

Sip Song Chau Tai är ännu ett tainamn med siffror och kan fritt översättas till ”Tolv tai-kantoner.” Namnet Sip Song Chao Thai สิบสองเจ้าไท förekommer också som ibland har översatts till ”Tolv taifurstar.” Riket som bildades här var en konfederation eller ett förbund mellan tai dam, tai khao och tai daeng och existerade i varje fall från 1600-talet och framåt.

I Mueang Sava regerade kung Fa Kham Hiao (Chao Fa Kham Hiao) เจ้าฟ้าคำเฮียว (r. 1351-1353). Han kan ha varit Fa Ngums farbror. Fa Ngums pappa, som deltog i sin sons invasion, dog i samband med att Mueang Sava belägrades. Fa Kham Hiao kunde inte motstå Fa Ngums starka armé och han valde att begå självmord i stället för att låta sig tas till fånga.


Stavningsvarianter;

Fa Ngum; Fa Nagum, Fa Ngom, Fa Ngoum, Fa Ngum ฝ้างู่ม, Fa Ngun, Fa Nguon, Fugnum, Phra Chao Fa Ngum พระเจ้าฟ้างุ้ม.

Li Phi; Nam Tok Li Phi น้ำตกหลี่ผี, Tat Somphanit ตาดสมพะมิตร.

Kaeo Kengya; Keo Kang Ya, Nang Kaew Kaeng Nya, Keo Kang Nya, Nang Kaeo Kaeng Nya, Phra Nang Kaeo Kengya พระนางแก้วเกงยา.

Xam Neua; Sam Neua, Xamneua.

Sip Song Chau Tai; Sibsawng Chu Tai, Sibsong Chutai, Sibsongjutai, Sibsong Jao-thai, Sibsong Ju-thai, Sipsong Chao Thai, Sipsong Ju-thai, Sip Son Chu Tai, Sipsong Chao Tai, Sipsong Chu-thai, Sipsong Chuthai, Sipsong Chu Tai, Sip Song Chu Thai, Sip Song Ju Tai, Sipsong Chau Tai, Sip Song Chau Tai, Sipsongchuthai, Sipsong Chut Tai, Sibsong Kwan Thai.

Denna artikel senast uppdaterad: 2024-01-31, 14.18
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.