Nutid - Yingluck Shinawatra blir premiärminister
Highslide JS
Thailands statliga järnvägars emblem
Regeringens infrastrukturplaner för järnvägen (8 augusti 2013)

Torsdagen den 8 augusti 2013 hade Yingluck begett sig till Hua Lamphongs järnvägsstation där hon tittade på en utställning som Thailands statliga järnvägar (Kan Rotfai Haeng Prathet Thai) การรถไฟแห่งประเทศไทย (SRT) satt upp. Det handlade om regeringens storslagna planer om järnvägstrafikens utveckling i Thailand.

Därefter hade hon och hennes sällskap gått ombord på ett tåg mot Hua Hin, som lämnade stationen klockan 09.00. De skulle sedan stiga av tåget i Nakhon Pathom och fortsätta sin inspektionsresa till provinserna Ratchaburi, Phetchaburi och Prachuap Khiri Khan. Agendan handlade om förbättrade tågförbindelser i landet.

Andra ministrar i hennes sällskap under resan var biträdande premiärminister Kittiratt na Ranong, transportminister Chadchat Suttipunt (Chatchat Sutthiphan) ชัชชาติ สิทธิพันธุ์ (24 maj 1966-) och inrikesminister Jarupong Ruangsuwan.


(Chadchat Suttipunt)

Yingluck lovade att verka för en infrastrukturfond på den ofattbara summan 2.2 triljoner baht, som till största delen skulle handla om höghastighetståg, dubbelspår och elektrifiering av järnvägsnätet. Detta skulle i framtiden minska kostnaden för transporter och bidra till att landets konkurrenskraft förbättrades. Därmed skulle också Thailands ekonomi växa, sade hon på mötet.

Yingluck sade också till de höga ämbetsmännen från transportministeriet och SRT att regeringen numera prioriterade utvecklingen av infrastrukturen då detta varit ett eftersatt kapitel under många år.

Representanthuset måste dock godkänna att finansministeriet skulle kunna låna detta väldiga belopp. Men hon menade att utvecklingen av infrastrukturen var nödvändigt för landets framtida behov.

Hon uppmanade också transportministeriet att byta fokus från vägtransporter till transport på järnvägarna. Skötseln av järnvägarna måste förbättras för att garantera säkerheten till rimliga priser.

Samhällena utmed järnvägarna måste utvecklas och varor producerade i förbindelse med projektet one-tambon-one-product (OTOP) (Nüng Tambon Nüng Phalittaphan) หนึ่งตำบล หนึ่งผลิตภัณฑ์ (โอทอป) skulle vara tillåtna att säljas på tågen.

Järnvägssystemet skulle också byggas ut för att linka alla länder i ASEAN-regionen., sade premiärminister Yingluck.


Stavningsvarianter;

Thailands statliga järnvägar; State Railway of Thailand (SRT).

Chadchat Suttipunt; Chadchart Suttipunt.

Denna artikel senast uppdaterad: 2017-04-15, 20.53
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.