Modern tid - Andra världskriget och efterkrigstidens Thailand
De allierade bombningarna av Thailand (1942-1945)

Den första allierade bomräden mot Thailand inträffade den 7 januari 1942 då flygplan från det engelska Royal Air Force (RAF) (kongthap akat saharat anachak) กองทัพอากาศสหราชอาณาจักร flög från Yangon och attackerade mål i Bangkok.

Den 24-25 januari genomfördes en natträd med 8 lätta bombplan av typen Bristol Blenheim. Tre dagar senare genomförde fyra Bristol Blenheim en ny räd.


(Plan av typen Bristol Blenheim)

Britterna evakuerade Yangon den 7 mars 1942 och bombattackerna mot Thailand fortsatte sedan från baser i Indien och Kina. Det handlade om tungt allierat bombflyg från bland annat England och USA.

Trots att USA inte accepterat den thailändska krigsförklaringen från januari 1942 genomförde amerikanskt bombflyg från Indien den första mera omfattande bombningen av Bangkok den 26 december 1942. Järnvägsstationen Hua Lamphong (Sathani Rotfai Hua Lamphong) สถานีรถไฟหัวลำโพง, hamnen Khlong Toey (Khlong Toei) คลองเตย, en vapenarsenal och ett kraftverk i Bangkok träffades av bomberna.

Detta blev den första riktiga indikationen på att den thailändska regimen kanske hade valt fel sida i kriget.

Den 19 januari 1943 genomförde amerikanska B-24-bombplan en fotorekognoscering av järnvägsbygget i Kanchanaburi.

Efter nästan fyra månaders uppehåll bombade fyra B-24:or vapenarsenalen i Bang Sue บางซื่อ i Bangkok den 21 april 1943, men det skulle nu dröja ytterligare nästan åtta månader innan Bangkok blev utsatt för nya bombningar.

Först den 19 december fick Bangkok återigen besök av allierade bombplan då hamnområdet utsattes för en nattlig bombräd. Fyra dagar senare attackerade amerikanska bombplan järnvägsstationen Hua Lamphong ännu en gång.


(Bombning av Rama VI-bron สะพานพระราม 6)

Den 10 januari 1944 var det dags för nästa amerikanska attack mot flygplatsen Don Mueang och Chaophrayaflodens mynning minerades. Den 18 januari attackerade amerikanska jaktplan trupper, ammunitionsupplag och verkstäder i Songkhla medan B-24:or bombade Don Mueang och intilliggande järnvägsstationer.

B-24:or bombade ännu en gång mål i Bangkok den 9 och 10 februari 1944 och den 15 mars genomfördes kanske den längsta räden under hela andra världskriget med P-51-jaktflyg mot Bangkok. Målet var att slå till mot områden som japanerna betraktade som relativt säkra platser för deras eget jaktflyg.

Räden med två skvadroner bombflyg utgick från Cox’s Bazar ค๊อกซ์บาซาร์ i dåvarande brittiska Indien (nuvarande Bangladesh (Prathet Bangkalathet) ประเทศบังกลาเทศ) och slog till mot Don Mueang. Planen i denna räd avverkade en sammanlagd distans på 2 400 km.

I april 1944 bytte amerikanerna mål för sina attacker och attackerade Nakhon Sawan. Fjorton bombplan slog till mot det japanska högkvarteret här natten den 4 april och fem bombplan återvände för en andra attack en vecka senare. Attacker genomfördes också mot vägar och järnvägsbroar mellan Bangkok och Chiang Mai och utmed den nästan färdiga järnvägen mellan Burma och Siam.

I september 1942 hade amerikanerna utvecklat det nya kraftfulla bombplanet Boeing B-29, eller Superfortress บี-29 ซูเปอร์ฟอร์เทรส, och man bestämde sig för att testa planet i ett anfall mot Bangkok, innan man satte in planet mot de japanska öarna och andra mål i Sydostasien.


(Plan av typen B-29 Superfortress)

Beslutet att använda Superfortress för att bomba Bangkok hade tagits 1943 och nämndes i en kommunikation mellan den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt แฟรงกลิน ดี. โรสเวลต์ (30 januari 1882-12 april 1945) och den brittiske premiärministern Winston Churchill วินสตัน เชอร์ชิล (30 november 1874-24 januari 1965), där Roosevelt föreslog att man kunde använda planen för att bomba Bangkoks hamn och järnvägarna.

Den 5 juni 1944 lämnade 98 B-29:or sina baser i Brittiska Indien under ledning av general LaVerne Saunders (21 mars 1903-16 november 1988). Deras mål var att bomba järnvägsområdet i Makkasan มักกะสัน i Bangkok. En annan källa säger att målet var Memorial Bridge och ett stort kraftverk.

Det vara bara 77 B-29:or som nådde fram till Bangkok då 21 av planen tvingades återvända hem då de drabbades av olika slags motorproblem. Planen nådde fram till Bangkok omkring klockan 23.00 och man upptäckte att bombmålet var skymt av dåligt väder, vilket skapade en del förvirring om från vilken höjd man skulle fälla bomberna.

Endast 18 av bomberna träffade sina avsedda mål och de andra bomberna träffade bland annat spårvägar, ett japanskt militärsjukhus och den japanska hemliga polisens högkvarter. Inga civila byggnader skadades, vilket de thailändska myndigheterna uttryckte sin uppskattning över. Efter räden stängdes dock skolor och universitet i Bangkok och barn evakuerades av säkerhetsskäl från huvudstaden.

Trots det missade bombmålet och att man förlorade fem B-29:or genom olyckshändelser och tekniska fel betraktades operationen ändå som framgångsrik då den gav besättningarna välbehövlig erfarenhet och information om hur planen fungerade i strid.

På vägen tillbaka var 42 av planen tvungna att gå ner på andra flygfält än hemmabasen då de fick bränslebrist. Det var då som de fem ovan nämnda planen kraschlandade. Men inga plan hade skjutits ner av fienden. Räden var distansmässigt den hittils längsta under kriget och handlade om mer än 3 600 kilometer tur och retur. Det förekom sedan fler bombräder utförda av B-29:or mot strategiska mål i Bangkok.

Det var först 1947 som thailändarna fick vetskap om att målet för de första amerikanska bombningarna med B-29:orna faktiskt hade varit Memorial Bridge.

En nattlig räd den 6 september 1944 mot Nong Pladuk หนองปลาดุก, vid järnvägen till Burma, misslyckades tragiskt nog och träffade istället ett krigsfångeläger och dödade fler än 90 allierade fångar och skadade mer än 300. Japanerna hade medvetet placerat sina krigsfångar så nära järnvägen som möjligt och vägrade att tillåta att ett blått kors fick resas för att visa deras närvaro. Denna politik resulterade i många offer för vad som kallas för ”friendly fire.”

Tidigt 1945 attackerade amerikanska bombplan järnvägsstickspår och lager i provinsen Chumphon och i mars genomfördes två attacker på en viktig järnvägsbro i Surat Thani. I den sistnämnda attacken befann sig B-24:orna i luften mer än 17 timmar, vilket betraktades som ett rekord för tunga bombplan vid den här tiden.

I mars 1945 gjorde allierat bombflyg ett kraftfullt försök att slå ut järnvägen till Burma och inte mindre än nio broar fördärvades. Bland broarna fanns de två över floden Kwai (Khwae). Brittiska bombplan skadade stålbron, medan ett amerikanskt bombplan fördärvade träbron, som byggts omkring 100 meter längre medströms.

Den 14 april 1945 genomfördes en andra attack på Bangkok med B-29:or. I denna attack lyckades man fördärva två viktiga kraftverk som mörklade Bangkok, avbröt vattentillgången och som stoppade spårvagnarna. Detta blev den sista attacken med denna flygplanstyp mot mål i Thailand.

Bombräderna från Indien ökade i intensitet efter att Yangon befriats den 3 maj 1945 och fortsatte fram till krigsslutet i augusti 1945.

Den 8 september 1945 hade Thailand bytt tillbaka till sitt gamla namn Siam. Därför använder jag nu detta namn igen och kallar befolkningen för siameser. Se även artikeln "Siam och krigsförklaringarna" längre fram.

Den 9 september 1945, efter krigsslutet, satte RAF upp sitt siamesiska högkvarter vid flygfältet Don Mueang. Tre skvadroner från RAF fanns på plats i Siam under den kortvariga ockupationen. Nästan alla enheter hade lämnat landet i januari 1946.


Stavningsvarianter;

Khlong Toey; Klong Toey, Klongtoey.

Bang Sue; Bangsue.

Cox’s Bazar; Cox’s Bazaar.

Franklin D. Roosevelt; แฟรงคลิน ดี รูสท์เวลท์.

Nong Pladuk; Non Pladuk, Nong Pladuc.

Denna artikel senast uppdaterad: 2017-05-15, 21.45
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.