Bangkok, Rama I - Rama VII - Öppningen mot väst
Rama III som regent

Rama III verkar aldrig ha känt sig riktigt väl till pass som regent. En hel del tyder på att han verkar ha trott att prins Mongkut skulle ha ärvt tronen istället för honom 1824, om det inte hade varit för hans ungdom och oerfarenhet.

Rama III:s Maha Uparat och huvudarvinge, prins Sakdiphonlasep, dog 1832 och ingen ny Maha Uparat utsågs. Därefter, som tidigare omtalat, hade Rama III bett Mongkut att flytta närmare honom 1836. Han hade då flyttat till det kloster som fick namnet Wat Bowonniwet.

Namnet Wat Bowonniwet var en ordlek på den plats där Maha Uparat Sakdiphonlasep tidigare bott. Slutligen, då Wat Bowonniwet skulle inredas, bad Rama III Mongkut att välja ut föremål från sin tidigare Maha Uparats lediga palats.

Dessa handlingar visade, menade senare Mongkuts son Chulalongkorn, att Rama III betraktade Mongkuts status som likvärdig en Maha Uparats och tronarvinges.

Inom hovet fanns det en fraktion som var missnöjd med att det inte utsågs en ny Maha Uparat. Prins Rakronnaret, som varit en av de prinsar som visat ringaktning för Mongkuts prestationer under hans examen i pali 1826, tillhörde denna fraktion.

Kungen fick i slutet av 1848 klagomål som handlade om prins Rakronnarets bristande laglydnad. En officiell undersökning kom därefter fram till att han inte bara var skyldig till mutbrott och ekonomiska brott, utan också att han föredrog sällskap av manliga skådespelare framför sina konkubiner! Han höll också på med att bygga upp ett nätverk av lojala följeslagare för att kunna ta över tronen vid kungens död, vilket i domstolens ögon tolkades som högförräderi.

Han dömdes därför till lagens strängaste straff. Rakronnaret, som var en mycket högt rankad prins, klubbades därför ihjäl med klubbor av sandelträ, enligt den gamla beprövade ”säckmetoden," i december 1848.

Rama III och hans regering har fått rykte om sig att ha varit extremt konservativ, eller rent av reaktionär. Några påstår att kungen och hovet var blinda motståndare till förändringar och att de envist försvarade det traditionella.

Denna generalisering är naturligtvis inte alldeles rättvis. Utan tvivel var Rama III en kraftfull försvarare av många traditionella värden och såg sig också själv, ärligt och uppriktigt, som försvarare av buddhismen i sin politik gentemot Kambodja.

Samtidigt var han lindrigt intresserad av litteratur och konst i allmänhet och den balett och musik som tidigare framförts och omhuldats av hans far i palatset försvann under hans regeringstid. Hans lumpna behandling av den store siamesiske poeten Sunthorn Phu, som levde även under hans regeringstid, var kanske en reaktion mot sin far, som sonen kanske tyckte hade ägnat för mycket tid och resurser på poesi.

Men Rama III uppskattade och värdesatte trots allt det siamesiska kulturella arvet. Han fortsatte att renovera Wat Phra Chetuphon (Wat Pho) i Bangkok och lät ställa ut hundratals inskriptioner och väggmålningar, skrifter i alla möjliga ämnen såsom poesi, medicinska avhandlingar, krigskonst, massage, astrologi, botanik, historia och religion, listor på religiösa etablissemang, kungarikets provinser och främmande folk.

Uppenbart var Rama III i allra högsta grad medveten om att hans rike höll på att genomgå snabba förändringar och att den traditionella kulturen riskerade att försvinna om man inte gjorde något åt det. Han verkar inte ha gillat eller bifallit förändringar, men samtidigt gjorde han inget aktivt för att stoppa dem. Han kunde, om han velat, ha gjort mycket mer för att sätta käppar i hjulen.

Han kunde ha straffat eller avskedat folk eller ha undertryckt vissa företeelser, men istället lät han andra göra som de ville, medan han själv höll fast vid det gamla. Han var konservativ, inte reaktionär, och genom sitt moderata försvar av gamla värderingar och dygder gjorde han faktiskt mera för att bevara dem än vad en extrem politik skulle ha gjort.

Denna artikel senast uppdaterad: 2016-10-06, 14.08
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.